Lifetime Value – czym jest i jak go obliczyć?

Rozwijanie biznesu wymaga podejmowania setek rozmaitych decyzji. Aby zapewniały najlepsze rezultaty, warto opierać je o konkretne wskaźniki. Jeden z ważniejszych to tzw. Lifetime Value. Czym jest i w jaki sposób jesteśmy w stanie go obliczyć dla naszego biznesu?

Czym jest Lifetime Value?

Lifetime Value, a dokładnie Client Lifetime Value (CLV) to zwrot, który przetłumaczyć możemy jako wartość życiową klienta. Wskaźnik ten jest wyrażony jako suma przychodów wygenerowana przez niego w czasie trwania relacji z naszą firmą.

W praktyce wskaźnik ten dokładnie pokazuje, w jaki sposób dany klient wpływa na przychody naszego biznesu i jak jego działania mają się do rentowności akcji biznesowych przez nas podejmowanych. Na podstawie wyliczeń Lifetime Value, jesteśmy w stanie stwierdzić, czy koszt pozyskania klienta zwraca się w czasie trwania współpracyi jakie dodatkowe działania pozwolą na utrzymanie z nim dobrych relacji. Pogłębione wyliczenia CLV są w stanie dodatkowo pokazać, które kanały dotarcia mają najwyższą skutecznośći w jakie obszary warto inwestować w celu osiągnięcia konkretnych, mierzalnych zysków.

Jak obliczyć Lifetime Value?

W teorii obliczenie Lifetime Value jest proste: wystarczy pomnożyć liczbę akcji podejmowanych przez klienta w danym okresie z zyskami, jakie generuje dla naszego biznesu. Przykładowo, jeśli w danym roku dokonał u nas dwukrotnego zakupu na kwotę 500 zł, jego CLV wynosi 1 000 zł.

Jeśli z kolei jest naszym regularnym klientem i powyższą kwotę zostawia u nas każdego miesiąca, jego Lifetime Value wynosi w tym przypadku aż 6 000 zł.

Teoria teorią, ale praktyka ma to do siebie, że jest o wiele bardziej skomplikowania. Odpowiednie wyliczenie CLV wymaga wzięcia pod uwagę znacznie większej liczby wskaźników biznesowych. Do prawidłowego obliczenia wartości życiowej klienta niezbędne są więc nie tylko dostępne dane historyczne, ale często również zaawansowane modele predykcyjne, które na podstawie dostarczonych informacji będą w stanie z najwyższym prawdopodobieństwem wskazać dalsze działania klienta w odniesieniu do naszej firmy.

Aby możliwe było przeprowadzanie tego typu analiz, warto wspierać się narzędziami typu Business Intelligence.

Jak Business Intelligence wspomaga obliczanie Lifetime Value?

Systemy klasy Business Intelligence to rozbudowane narzędzia bazujące na uczeniu maszynowym oraz elementach sztucznej inteligencji. W świcie biznesu wykorzystuje się je do zaawansowanych, pogłębionych analiz na podstawie danych dostarczanych z wielu różnorakich źródeł.

Dzięki temu możliwe staje się również dokładniejsze obliczenie Lifetime Value, już nie tylko na podstawie podstawowych wskaźników, ale również setek innych zmiennych pozyskiwanych m.in. z systemów ERP, Google Analytics czy choćby specjalnie tworzonych hurtowni danych.

Możliwości Business Intelligence w wyliczaniu Client Lifetime Value są wręcz ogromne. Dzięki temu narzędziu jesteśmy w stanie nie tylko segmentować klientów w oparciu o różnorodne wskaźniki, ale również przewidywać ich zachowanie, dopasowując np. rodzaj wyświetlanych ofert w celu zmaksymalizowania szansy na kolejną konwersję.

Pogłębiona analiza wartości życiowej daje wiele możliwości w każdym sektorze gospodarki. Banki są w stanie utrzymywać klientów chcących zrezygnować z usług poprzez zaproponowanie im atrakcyjnych rozwiązań. Sklepy internetowe mogą przewidzieć, w którym momencie roku dotychczasowi konsumenci wracają do nich najchętniej. Linie lotnicze proponują promocyjne ceny pakietów dodatkowych (bagaż, miejsca premium) osobom korzystającym z tego typu usług w przeszłości.

A to tylko czubek góry lodowej rozwiązań, które dzięki dobrze policzonemu CLV są możliwe w każdym biznesie.

Jeśli więc zastanawiasz się, w jaki sposób skutecznie rozwijać swoją firmę, skorzystaj z możliwości oferowanych przez CLV. Skontaktuj się z nami, a nasi doradcy zaproponują Ci skrojony na potrzeby twojego biznesu system Business Intelligence, dzięki któremu będziesz w stanie skutecznie badać swoich klientów i jeszcze lepiej dopasowywać do nich swoją ofertę.