Technologia NLP (z ang. natural language processing), po polsku znana pod pojęciem przetwarzania języka naturalnego – to obszar łączący w sobie dziedziny zajmujące się językoznawstwem oraz funkcjonowaniem sztucznej inteligencji (AI). Głównym celem stosowania NLP jest zatem ułatwienie komunikacji na linii człowiek - maszyna (komputer) - wykorzystując do tego naturalny, ludzki język.
NLP to technologia, która skupia się na przetwarzaniu języka naturalnego (polskiego, angielskiego, niemieckiego, hiszpańskiego, włoskiego, francuskiego i wielu innych), w język zrozumiały dla systemów komputerowych.
Bowiem, jak powszechnie wiadomo, praca, jak i komunikacja z komputerami opiera się na wykorzystaniu języków programowania. Zaliczamy do nich m.in.: Java, Python, PHP, JavaScript,
C++ i wiele innych.
Zadania i cele stawiane przed NLP.
Rolą NLP jest dążenie do tego, aby język naturalny (przypomnijmy – ten, którym na co dzień porozumiewają się ludzie), był w pełni rozumiany i wykorzystywany przez systemy komputerowe. Mówiąc wprost – NLP odpowiada za sprawną wymianę informacji między człowiekiem a komputerem.
W ten sposób natural language processing może odpowiadać chociażby za: czytanie oraz pisanie (w tym przetwarzanie tekstu pisanego na mowę), streszczanie już gotowych tekstów, ich tłumaczenie na inny wybrany język, wprowadzanie korekt i poprawek w treści, a także szereg innych działań związanych z językiem.
NLP w praktyce. W jakich sektorach i dziedzinach technologia znajduje szczególne zastosowanie?
Doskonały przykład wykorzystania technologii NLP stanowi system DoRIS. Jest to rozwiązanie dedykowane firmom oraz instytucjom, których znaczna część funkcjonowania opiera się na przetwarzaniu dużych zasobów nieustrukturyzowanych danych. Zaliczamy do nich chociażby: sądy, kancelarie prawne, szpitale, jednostki samorządu terytorialnego (JST), jednostki administracji skarbowej oraz inne organizacje, w których istotną rolę odgrywają procesy tworzenia i obiegu dokumentów.
DoRIS jest zaawansowanym systemem mającym na celu szybkie odszukiwanie dokumentów, które najbardziej pasują do zapytań generowanych przez samych użytkowników oprogramowania. System wykorzystuje technologię przetwarzania języka naturalnego. To pozwala mu na znajdowanie informacji, których nie da się odnaleźć za pomocą bardziej tradycyjnych, a zarazem prostych wyszukiwań (opartych wyłącznie na wpisanych słowach oraz frazach).
Jedną z nadrzędnych wartości wykorzystania systemu DoRIS jest oszczędność czasu i zasobów. Wszystko przez fakt, iż:
☑ bierze na siebie całą żmudną pracę i sprawia, że wyszukiwanie dokumentów odbywa się automatycznie. Potrafi “poruszać się” nawet po nieuporządkowanych repozytoriach, odnajdywać najbardziej ukryte dane, a następnie - prezentować je w przystępnej i ustrukturyzowanej formie.
☑ na bieżąco analizuje przetwarzane dokumenty, "rozumie” ich zawartość, a także znajduje ewentualne błędy i duplikaty, dzięki czemu oszczędza mnóstwo czasu, jaki na wykonanie tych obowiązków musiałby poświęcić “żywy” pracownik.
☑ agreguje najważniejsze dane, wykorzystuje dostęp do wielu źródeł jednocześnie, dzięki czemu umożliwia łączenie ze sobą nawet najbardziej rozproszonych treści.
Czy NLP w takim wydaniu może być zagrożeniem dla miejsc pracy?
Stwierdzenie, że technologia wkrótce zastąpi człowieka jest trochę na wyrost. Pomimo, że jej zastosowanie z pewnością pozwala eliminować tzw. wąskie gardła, automatyzować wiele procesów oraz pozbywać się najmniej przyjemnych i satysfakcjonujących obowiązków - NLP należy traktować jako wsparcie, a nie alternatywę dla pracy ludzi. Jednak to już temat na zupełnie osobny artykuł.